VKSHS Mali Brandenburg (Legato 1/72 Hansa Brandenburg B.I)

Mali Brandenburg je avion na kojem su se generacije pilota Kraljevine SHS obučavale za letenje. Iako je bio školski avion, imao je voma skladne linije. Kombinacija drveta i platna je slika i prilika Austrougarskih (K. u K.) aviona.

AVION

Vazduhoplovstvo Kraljevine Srba Hrvata i Slovenaca je koristilo više od 20 trofejnih “Malih Brandenburga”, školskih aviona za osnovnu obuku, koji su nađeni na različitim aerodromima ostavljeni od Vazduhoplovstva K.u.K. Monarhije. Radilo se o avionima serija Ba.05 i Ba.06 izrađenim u Nemačkoj i Ba.75 (Fd), Ba.76 (Fd), Ba.77 (Fd), Ba.78 (Fd) i Ba.176 (Fd) izrađenim po licenci u Austriji. Pogonsku grupu aviona serija Ba.05, Ba.06, Ba.75 (Fd), Ba.76 (Fd) i Ba.176 (Fd) činio je motor Mercedes D.I snage 100 KS, dok su serije Ba.77 (Fd) i Ba.78 (Fd) imale motor Austro-Daimler AD6 snage 120 KS. Većina aviona povučena je iz upotrebe uvođenjem domaćih “Malih Brandenburga”, mada su pojedini primerci ostali u službi do kraja dvadesetih. [Izvor Airserbia] Fotografija je iz Časopisa LET br. 2, zahvaljujući Nebojši Subotiću, i odnosi se na jednu od kamuflaža Malog Brandenburga br. 13.

KIT

Model je rađen na osnovu Legato makete LPK 7211, koja u potpunosti odgovara za Mali Brandenburg. U pitanju je tipičan češki “short run” sa početka XXI veka – dosta detalja, solidna tačnost, ali i sa dosta “flash”-a. Moj primerak je imao i težak problem neuravnjanog kalupa, što je zahtevalo dosta rada oko bukvalno svakog delića makete. I pored problema u livenju plastike, uklapanje makete je za pohvalu.

UNUTRAŠNJOST AVIONA

Nakon ekstenzivnog čišćenja delova, pripremljeni su delovi koji će biti farbani u boju drveta. Dodat je pod u kabini, kao i rezervoar za gorivo (ne dobija se u kitu). Kao podloga za drvo, isprskan je Humbrol Hu74 enamel, a nakon toga je uljanim bojama Raw Umber i Raw Sienna izvučena tekstura drveta. Takođe je pripremljen i motor, prskanjem Alclad Aluminium. Ovaj motor je od rezina, ali se po kvalitetu ne može porediti sa Rodenovim plastičnim 1/72 Mercedesima D.

Kada su se uljane boje osušile, sklopljena je unutrašnjost. Na motoru su ofarbani detalji, i zalepljen je za nosač motora, koji je potrebno dosta obrađivati kako bi motor nalegao kako treba. Na istrument tablu su dodate ručice (ne dobijaju se u kitu), ofarban je rezervoar za gorivo, dodate su komandne palice i poluge kormila pravca. Na sedištima su ofarbani jastuci, dodati su pojasevi od Tamiya trake, i dodati su kaiševi za noge na polugama kormila pravca. Pod je zacrnjen uljem (Tamiya šminka), pošto su ovi avioni bili notorni po curenju ulja u kabinu.

SPOLJAŠNJOST

Posle sklapanja trupa i gitovanja, isprskan je Alclad Aluminium na kapotaž motora i maskiran. Upornice, kabane i stajni trap su ofarbani u Revell 75 (u nedostatku Hu64). Krila i stabilizatori su probušeni mikro burgijom, i ubačeni su delovi spajalice (bakarne žice u slučaju stabilizatora), koji će služiti kao ojačanje kada se sklopi cela konstrukcija. Takođe, krila i stabilizatori su ofarbani odozgo belo, odozdo crno radi presenčenja. Priprema za presenčenje je rađena lepljenjem tankih trakica Tamiya maskirne trake preko rebara koja nose platno. Propeler je dobio laminacije, i zalepljen mu je bos.

BOJENJE I DEKALI

Trup je dobio izgled drveta. Pošto je šara drveta u unutrašnjosti aviona ispala dosta tamna, za spoljašnjost je korišćena Yellow Ochre uljana boja preko Revell 314 osnove. Revel 314 je korišćena i za boju platna (CDL – Clear Doped Linen). Vidi se efekat presenčenja, i to bela rebra gledano odozgo, a crna rebra gledano odozdo. Takođe se sa donje strane nazire senka kokarde sa gornje površine krila. Posle lakiranja Prontom, zalepljeni su dekali Lifthere 747-LH. Ovi dekali su vrhunskog kvaliteta, i legli su uz samo jedno premazivanje Micro Sol tečnosti, bez ikakvog silveringa. Kormilo pravca je ofarbano u boje SHS trobojke, i svi delovi su lakirani Model Master Flat Acryl lakom.

MONTAŽA KRILA i ŠPANOVANJE

Pre lepljenja krila, izbušene su rupice za alkice koje će držati sajle i montirani inspekcioni paneli motora. Kada su zalepljna donja krila, montirane su kabane, rezervoar za gorivo koji stoji između njih, hladnjak za vodu koji stoji ispred njih, i vetrobran. Sve cevi su pravljene od razvučene plastike raznih dimenzija. Nakon montiranja kabana, zalepljene su sve upornice na donja krila, dok su sajle zalepljene za gornje krilo. Naleganje gornjeg krila je perfektno za short run češki kit. Posle lepljenja gornjeg krila, sajle su ušpanovane kroz alkice koje su zalepljene u odgorarajuće rupe na krilima i na trupu.

ZAVRŠNI RADOVI

Posle španovanja krila, montiran je i ušpanovan stajni trap. Na stajnom trapu ima dorada, pošto nije korektno predstavljen u kitu. Pre svega, točkovi su izbušeni tako da je ostala samo guma, i na to su nalepljene ecovane mrežice (dobijaju se uz dekale). Gume su farbane grafitnom olovkom. Zatim je dodata horizontalna šipka stajnog trapa koja se nalazi ispod osovine. Sama osovina je vezana gumenim trakama za šipku, i te trake su urađene pomoću konca. Ispod repa je dodata drljača, a iznad su dodate ecovane antivibracione upornice stabilizatora (dobijaju se u kitu). postavljene su i komandne sajle repnih površina, za koje se dobijaju ecovane horne u kitu. Ove horne se ne dobijaju za gornje krilo, pa su korišćene dve iz generičkog PART eceraja. Na kraju su montirane “stepenice” za mehaničare na stajnom trapu, ecovana sprega za duple komande (dobija se u kitu) i zalepljena elisa.

Reference

  1. FFAG – “Austro-Hungarian Army Aircraft of World War One”
  2. FRONT – Šime Ošrić “Mali Brandenburg” Umašćeni Dobričina”

VELIKO HVALA PRIJATELJIMA KOJI SU POMOGLI!

  1. Aleksandar Mladenović – dokumentacija iz Fronta
  2. Nebojša Subotić – fotografija iz časopisa LET
  3. Đorđe Miltenović – Foto sesija
Advertisements

One response to “VKSHS Mali Brandenburg (Legato 1/72 Hansa Brandenburg B.I)

  1. Pingback: Hansa Brandenburg B.I (Legato 1/72)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s