Hawker Hunter 1/72 Revell

IMG_3712_resize

Bojan Bogdanović – Već pred kraj Drugog svetskog rata i pojave nemačkog lovca Me-262 bilo je jasno da su mlazni motori budućnost avijacije. Prvi mlazni lovac u RAF bio je Gloster Meteor, a malo zatim u operativnu upotrebu ulazi i de Haviland Vampire. Tehnologija je, međutim, u tom periodu tako brzo napredovala da se već krajem četrdesetih kreće sa razvojem zamene za ove avione. Između ostalih, ovog posla se prihvatio i Sidni Kam (Sidney Camm, dizajner čuvenog lovca Hawker Hurricane) koji je u to vreme radio na projektu Sea Hawk za FAA (Fleet Air Arm).IMG_5812

Prvi Kamov predlog bio je P.1052 koji je u suštini bio Sea Hawk sa zakošenim krilima. Iako je projekat obećavao dobru osnovu, projekat P.1067 (Hunter) se pokazao još boljim. Prvi prototip aviona Hawker Hunter poleteo je 20. jula 1951. godine, a 7. Septembra 1953. godine modifikovani prototip obara svetski rekord u brzini (1.171 km/h). U naoružanje RAF-a Hunter ulazi 1954. godine i tu ostaje sve do ranih devedesetih kada su poslednji primerci povučeni iz upotrebe. Međutim, tri aparata (dva F58 i jedna T8B) vraćena su u aktivnu službu 2007. godine kao avioni za obuku. Osim RAF-a, Hunter ulazi u ratno vazduhoplovstvo još dvadesetak zemalja (Švajcarska, Indija, Irak, Liban, Holandija, Belgija…). Iako je Liban je svoje Hunter-e povukao iz aktivne službe tokom devedesetih, 12. novembra 2008. godine četiri Hunter-a je vraćeno u aktivnu službu (tri jednoseda i jedan dvosed) kao posledica konflikta sa organizacijom Fatah al-islam godinu dana ranije. Ovi hanteri ostaju u službi sve do 2014. godine.IMG_5806

Švajcarsko vazduhoplovstvo prve primerke Hunter-a dobija 1958. godine. Prvih 12 (Mk.6 unapređena u verziju Mk.58) je došlo iz jedinica RAF-a, dok su ostali stizali direktno iz fabrike. Švajcarski Hunter-i su, između ostalog, dobili novu radio opremu i dodatne pajlone, a kasnije verzije su mogle da nose i AIM-9 Sidewinder rakete za borbu u vazduhu. Iako im je primarna uloga bila presretačka, Hunter-i su često korišćeni u sekundarnoj ulozi kao jurišnici. Za te svrhe u opremu Huntera ulazile su i nevođene rakete SURA (80mm) i SNORA (81mm), kao i napalm bombe.IMG_5804

Ranih osamdesetih projektom „Hunter 80“ švajcarski Hunter-i su dobili novu RWR opremu, IC-mamce, povećan broj raketa (sa 8 na 10) i mogućnost da koriste vazduh-zemlja rakete AGM-65 Maverick. Revell-ova maketa u razmeri 1/72 predstavlja upravo ovu varijantu aviona Hunter.IMG_5809

Aparat sa oznakom J-4068 je jedan od posledljih Hunter-a u švajcarskom vazduhoplovstvu i, pored mogućnosti korišćenja raketa Maverick i Sidewinder, bio je opremljen za noćna dejstva. Povučen je iz aktivne službe 24. novembra 1994. godine. Godine 1995. postavljen je kao eksponat na ulazu u avio-bazu u Avijanu (Italija) gde ostaje sve do 1998. kada je prebačen u muzej u obližnji gradić Pordenone gde i danas stoji.IMG_5813

Sama maketa je odlična za rad. Odlični detalji za tu razmeru i uklapanje bez poteškoća. Farbana je odozgo revell bojama (prema uputstvu u sastavnici), dok je sa donje strane korišćen Model Master alluminium metalizer. Inače, u kompletu se dobijaju i dve AGM-65 Maverick rakete sa pajlonima, kao i dva nosača za SORA i SNORA nevođene rakete ali bez raketa, tako da sam njih pravio u samogradnji na osnovu podataka sa interneta (kojih, na žalost, nema mnogo). Pito cev je napravljen od medicinske igle, dok su dekali originalni (iz kutije). Standardno za novije revell-ove makete mlaznih aviona (EF-2000, F-16…), dekali su jako detaljni (možda i previše za tu razmeru) i ima ih jako mnogo.IMG_5807

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s